Bonussystem inom telefonrådgivning stoppas

Flera kritiska röster har under dagen kommenterat uppgifterna om företaget Medhelps bonussystem för sjuksköterskor som snabbt ger vårdråd per telefon.  Nu stoppas systemet.

I personalgruppen vid telefonrådgivningen i Gotlands kommun har ett liknande system diskuterats, men förkastats.

– Vi kom fram till att samtalen måste få ta den tid de tar. Det är väldigt viktigt att man inte känner pressen på sig att samtalet ska avslutas så fort som möjligt, säger Christina Wahlby, styrelseledamot i TRIHS, Föreningen för telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård, sjuksköterska och chef för telefonrådgivningen i Gotlands kommun.

Väldigt kort tid

Enligt Dagens Nyheter får sjuksköterskorna i Medhelps sjukvårdsrådgivning en bonus på 1 000 kronor för varje månad som de klarar av samtalen på i genomsnitt 3,48 minuter.

– Det låter som en väldigt kort tid. Inom TRIHS har vi känt till det här länge men vi har inte fört några djupare diskussioner om det. Men visst låter det stressigt, säger Christina Wahlby vars telefonsjuksköterskor i genomsnitt inte brukar klara av mer än fem till sex samtal i timmen, vilket i snitt blir cirka tio minuter per samtal.

Bemötande utifrån individens behov

Vårdförbundet är direkt kritiskt till Medhelps agerande.

– Varje person som ringer måste bemötas utifrån sina unika behov, säger Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund i en kommentar på förbundets hemsida.

– Utöver det stora ansvar som det här viktiga arbetet innebär i sig, ska man inte behöva känna en press som gör att man genom att snabba på samtalet riskerar en sämre kvalitet eller säkerhet.

Mona Zadig är chef för telefonrådgivningen i Malmö.

– Jag tror inte alls på den här typen av bonussystem. Varje samtal är unikt och tar olika tid. Sjuksköterskan måste känna att hon har gett rätt råd. Risken med den här typen av bonussystem är att man snabbar på samtalen.

Varje samtal unikt

I Malmö klarar sjuksköterskorna av mellan sex och sju samtal i timmen, vilket innebär att varje samtal i snitt tar mellan åtta och tio minuter.

– Men varje samtal är unikt och tar olika lång tid. Ibland går det snabbt, andra gånger kan det ta en halvtimme. Själv hade jag inte rekommenderat en snittid på 3,48 minuter, säger Mona Zadig.

Efter Dagens Nyheters publicering har Medlink beslutat att stoppa sitt bonussystem, med omedelbar verkan.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida