Ännu en bok om att äta bättre och träna mer. Vad skiljer ut den här boken?

— Den vilar på en vetenskaplig bas. Det finns mycket tyckanden och trender. Vi forskare behöver sprida kunskap i samhället. Vi försöker göra fakta lockande i boken, säger Mai-Lis Hellenius.

Nämn de tre viktigaste förändringarna för att få behålla hälsan längre?

— Vi måste upp på fötter. Digitaliseringen har gjort oss stillasittande, trots att vi motionerar mycket.

— Ät både kolhydrater och fett. Välj fullkorn och vegetabiliskt fett. Låt det gröna vara maten och lägg sedan till en bit fisk, kyckling eller kött.

— Prioritera sömnen. Många stressar och sover för lite.

Berätta om två myter om hälsa som sprids i sociala medier?

— LCHF-trenden har haft stort genomslag. Därför köper vi mindre socker, men vi är samtidigt tillbaka till mycket animaliskt fett, kött och korv. Forskningen visar däremot att medelhavskost förlänger livet, med grönsaker, fisk och vegetabilisk olja.

— Ketogen kost, extremvarianten av LCHF, rekommenderar vi inte alls.

Vad ska 50-plus-kvinnor speciellt tänka på?

— Börja styrketräna. Musklerna tillverkar viktiga proteiner som är uppiggande, antidepressiva och antiinflammatoriska. Gå i trappor är fantastisk träning för kroppens största muskler lår och rumpa.